ساجد

ساجد

بررسی تجهیزات نیروی هوایی اسرائیل

سه شنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷ ب.ظ

نیروی هوایی رژیم صهیونیسمی در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد.تا مدتها به دلیل به رسمیت  شناخته نشدن  این رژیم به عنوان یک کشور(تا قبل از سال ۱۹۴۸) و همچنین تحریم های که برخی از کشورها حتی بعد از به رسمیت شناخته  شدن این رژیم  وضع کرده بودند خریدهای نظامی این نیرو به صورت قاچاق  انجام می شد و البته در ان زمان خرید حتی یک بمب افکن به صورت قاچاق نیز راحت  بود (طی مقاله  برای اشنایی با سلاح های مختلف روی اسم  انها که لینک مقاله اصلی به انها داده شده  کلیک کنید)

نیروی هوایی صهیونیسمی در جنگ های  سال ۱۹۴۸(ملقب به جنگ استقلال ) جنگ سال ۱۹۵۶(ملقب به جنگ کانال سئوز)، جنگ سال ۱۹۶۷(ملقب  به جنگ شش روزه)،جنگ سال ۱۹۷۳ ملقب به نبرد  یوم الکیپور و در نهایت نبرد سال ۱۹۸۲ یا جنگ دره  بقا بسیار خوش درخشید. تنها در جنگ سال ۱۹۸۲ از نظر فناوری و کمیت برتر از ارتش سوریه بود ولی در جنگ های دیگر با وجود اینکه در موقعیت ضعف بود( دست کم بدون شک از نظر کمیتی  پاینتر و از نظر کیفی برابر بود ) به دلیل فرمانده ای عالی  و اموزش بالا به سبک غربی پیروزی  های درخشانی به دست  اورد.

برای نمونه طی یک حرکت هوشمندانه  بیش از ۴۰۰ جنگنده اعراب طی  چند ساعت روی زمین  در جنگ سال ۱۹۶۷ نابود شد در حالی که اسرائیل  ۳۰۰ جنگنده و اعراب ۹۰۰ جنگنده داشتند . اگرچه اسرائیل کمتر از ۷۰ فروند میراژ ۳ داشت ولی اعراب در ان دوران حدود ۴۰۰ میگ۲۱ داشتند  که هم نسل و از برخی جنبه ها  برتر از میراژ بود. در نبرد های فرسایشی بین سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ نیز بیش  از ۳۰۰ جنگنده اعراب سرنگون شدند در حالی کمتر از ۴۰ جنگنده صهیونیسمی از دست رفت و در جنگ سال ۱۹۷۳ با موفقیت توانست  بیش از ۳۵۰ جنگنده اعراب را در رزم هوایی سرنگون کند در حالی که خود ۱۰۹ تا ۱۲۰  جنگنده را بر اثر پدافند که شامل  کمتر از ۳۰ جنگنده در رزم هوایی از دست داد. در نبرد سال ۱۹۸۲ یک پیروزی تمام عیار به دست  اورد که البته یکی از دلیل  ان نیز استفاده  از جنگندهای نسل چهارمی چون  اف۱۶ و اف۱۵  در مقابله با  جنگنده های نسل سوم بود و توانست  ۱۰۲ پیروزی هوایی بدون هیچ  شکستی به دست اورد

فانتوم این رژیم در جنگ سال 1973

فانتوم این رژیم در جنگ سال ۱۹۷۳

همچنین عملیات های موفق بسیار همچون بمب باران مرکز فرمانده ای نیروی های  مبارز فلسطینی در تونس ، بمب باران نیروگاه اتمی  عراق ، حمله به پایگاه اچ۳ عراق را در کارنامه خود دارد. سرگذشت  نیروی هوایی صهیونیسمی  بسیار جالب و دراز است ولی در این مقاله ما  به تجهیزات این نیروی خواهیم پرداخت.

رژیم صهونیستی در سال ۱۹۴۸ در فلسطین تاسیس شد سرزمین که تحت سرپرستی  انگلستان بود طبیعی  است که تا مدتها توسط انگلستان تجهیز شد. در واقع  کمک نظامی خارجی به این رژیم به دو  دور بر میگردد. در دهه ۱۹۴۰ تا مانه دهه ۱۹۶۰  کمک تسلیحاتی از جانب انگلستان و فرانسه بود. در ان زمان امریکا رابطه خوبی با اسرائیل نداشت ولی بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ تحریم نظامی فرانسه و انگلستان علیه این رژیم   به دلیل حمله به مصر و سوریه ، صهیونیسمها به طرف امریکا رفتند و از ان به بعد  مشتری سلاح های امریکای شدند

البته اسرائیل در بین ارتش های منطقه  دارای خودکفایی بالای  است و این خودکفایی عملا ریشه در قبل از زمان تاسیس این رژیم زمانی که صهیونیسمها با مسلمانان  فلسطینی می جنگیدند و دست به تولید سلاح در زیر زمین و کارگاه های خانگی  میزدند.بعد از تاسیس این رژیم ، به دلیل بسیار از جمله نیاز های خاص و روش نبرد این رژیم ودلایل سیاسی  ، مجبور  بودند که برخی تجهیزات خود را تولید کنند  و امروزه   جزء هفت صادر کننده برتر جهان  در زمینه محصولات دفاعی   می باشد  که تسلیحات ان به ۶۰ کشور جهان صادر می شود.

پایگاه های هوایی

این رژیم دارای   ۱۱  پایگاه  هوایی است . لیست پایگاه هوای هوایی این رژیم عبارت است از

  • پایگاه هوایی رامتا دیوید:این پایگاه در شمال اسرائیل قرار دارد سه اسکادران  اف۱۶ و یک اسکادران بالگرد در انجا مستقر است
  • پایگاه هوایی سودت میخا:در این پایگاه  سه اسکادران از موشک های بالستیک  اتمی جریکا قرار دارد/ این پایگاه در حومه ارشلیم قرار دارد
  • پایگاه هوایی هاتزر: این پایگاه در غرب اشدود در مرکز اسرائیل در نزدیکی دریایی مدیترانه قرار دارد و  دو اسکادران اف۱۶ در ان مستقر است
  • پایگاه هوایی هاتزریم:این پایگاه در جنوب اسرائیل در نزدیک مرز با مصر قرار دارد. این پایگاه محل  نگهداری یک اسکادران اف۱۶، یک اسکادران اف۱۵ یک اسکادران تی ای ۴ اسکای هاوک و یک اسکادران بالگرد بلک هاوک است
  • پایگاه هوایی تلنوف: این پایگاه در جنوب رهود در نزدیک کرانه باختری رود اردن قرار دارد و محل استقرار دو اسکادران نسخه  شکاری اف۱۵،  دو اسکادران بالگرد سی استالیون و یک اسکادران  بدون سرنشین است
  • پایگاه هوایی اوودا: یک فرودگاه غیر نظامی است که جنگنده در ان نگهداری می شود این پایگاه در جنوبی ترین بخش اسرائیل در نزدیک بندر الیات قرار دارد و دو اسکادران اف۱۶ و دو اسکادران بالگرد در انجا مستقر است
  • پایگاه هوایی سد دوم : یک فرودگاه غیر نظامی است در نزدیکی یافا که معمولا یک اسکادران  اف۱۶ در انجا مستقر هستند
  • پایگاه هوایی حیفا: این پایگاه در شمال اسرائیل در حیفا قرار دارد . این پایگاه دست کم ۴۰ دهه است استفاده نظامی ندارد
  • پایگاه هوایی رامون:این پایگاه نیز در جنوب اسرائیل در نزدیکی مرز با مصر است و محل استقرار سه اسکادران f-16i ، دو اسکادران اپاچی است
  • پایگاه هوایی نواتیم: در نزدیکی مرز اردن قرار دارد و محل استقرار یک اسکادران اف۱۶ ای و بی، یک اسکادران  سی ۱۳۰،یک اسکادران بوئینگ۷۰۷ و یک اسکادران   جی ۵۵۰ است
  • پایگاه هوایی پلاماخیم: در شمال اشدود و ساحل دریای مدیترانه قرار دارد و  محل قرار گیری موشک های جریکا ۳ در سیلو است. این پایگاه همچنین محل استقرار دو اسکادران  بدون سرنشین ، یک اسکادران بالگرد بلک هاوک و یک اسکادران  کبرا است

8366a42980b730b69c75a63af81c0cfd

نیروی هوایی صهیونیسمی در تاریخ خود جنگنده های زیادی را در خدمت داشته که به صورت  کلی به انهایی که دیگر از خدمت خارج شده اند اشاره میکنیم. شایان به ذکر است که در این رژیم بالگردها نیز جزء دارای نیروی هوایی هستند ولی در این مقاله به انها اشاره نشد ولی در اینده مقاله ای خواهیم داشت

پی ۵۱ ماستانگ: این رژیم تعداد جنگنده پیستونی   ماستانگ را قبل و بعد از سال ۱۹۴۸ به صورت قاچاق و قانونی وارد میکند. اخرین بار در سال ۱۹۵۲ تعداد۲۵ فروند را از سوئد خریداری میکند. جالب اینکه اولین پیروزی  هوایی صهیونیسمها با ماستانگ  در سال ۱۹۴۸ با شکار یک سی ۴۷  نیروی هوایی مصر بر فراز تلاویب به دست میاید

اویا اس۱۹۹: نسخه تولید شده  هواپیمای المانی میشراسمیت  ۱۰۹ توسط مجارستان که درسال ۱۹۴۸ تعداد از انها به صورت قاچاق وارد اسرائیل شده است

اسپید فایر: بین سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۶ تعداد از این هواپیما از انگلستان و برخی دیگر کشورها دست دوم به دست اورد

جنگنده دو موتوره پیستونی  ماسکویتو:  ماسکویتو  اولین  جنگنده دو موتوره  صهیونیسمها  بود که تا میانه دهه ۱۹۵۰ در خدمت بود

ب۱۷: اسرائیل  سه فروند بمب افکن  ب۱۷ را دریافت کرد که از  انها در جنگ سال ۱۹۴۸ برای بمب باران قاهره استفاده کرد. در دهه بعد این هواپیما به عنوان  هواپیمای ترابری استفاده شد

گلاستر میتئور: این جنگنده اولین جت نیروی هوایی اسرائیل   بود.  اولین بار این رژیم در سال  ۱۹۴۹ دو فروند میتئور دریافت کرد ولی در ادامه ۱۰۵ فروند را به صورت دست دوم از انگلستان و هلند دریافت کرد

اورگان: یک جت تک موتوره  جنگی ساخت فرانسه که  این رژیم بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ موفق به دریافت  ۷۵ فروند انها شد و تا اواخر دهه ۱۹۶۰ انها را در خدمت داشت

بمب افکن b-17

بمب افکن b-17

سوپر میسترال اولین جت مافوق صوت اسرائیلها

سوپر میسترال اولین جت مافوق صوت اسرائیلها

میسترال: یک جت جنگی تک موتوره  ساخت فرانسه که این رژیم  طی چند سری در دهه ۱۹۵۰  موفق به  دریافت ۶۱ فروند از این جنگنده از فرانسه  شد

 سوپر میسترال: نسخه مافوق صوت میسترال و نخستین جنگنده مافوق صوت این رژیم که ۲۴ فروند ان در سال ۱۹۵۹ تحویل گرفت

شکاری رهگیر میراژ ۳:  جنگنده بال دلتای  موفق فرانسوی که در دست صهیونیسمها نیز بسیار خوش درخشید و پیروزی های هوایی بسیاری به دست اورد. این رژیم اولین بار و اخرین بار  در سال ۱۹۶۱   موفق به سفارش ۷۷ فروند میراژ ۳ سی شد و در ادامه ۱۵۰ موشک فروسرخ ار ۵۳۰ نیز برای انها سفارش داد. میراژ ها طی سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ موفق به شکار  بیش از ۱۳۰ جنگنده اعراب شد در حالی که کمتر از ۲۵ میراژ از دست رفت. این جنگنده تا سال ۱۹۸۶ در خدمت بود

نشر: نسخه اسرائیلی  میراژ ۳ که در این کشور کپی شد. این پرنده در سال ۱۹۶۱ تولید شد و در مجموع ۶۱ فروند تحویل شد که خود بین ۷۰ تا ۸۰ پیروزی هوایی نیز به دست  اورد

کی از پر افتخار ترین جنگنده های اسرائیلیها میراژ 3 است که 13 پیروز هوایی به دست اورده و همکنون در موزه نگهداری می شود

یکی از پر افتخار ترین جنگنده های اسرائیلیها میراژ ۳ است که ۱۳ پیروزی هوایی به دست اورده و همکنون در موزه نگهداری می شود

Israel_Air_Forces'_Mirage_V_aircraft_Flying_Over_the_Golan_Heights_-_Flickr_-_Israel_Defense_Forces

نشر نسخه اسرائیلی میراژ۳

جنگنده بمب افکن اف۴ فانتوم: این رژیم نخستین  بار فانتوم را درسال ۱۹۶۹ تحویل گرفت. سری اول شامل  ۴۴ فروند نسخهE بود. فانتوم نخستین  جنگنده نسل  سوم این رژیم  بود و البته اولین جنگنده با توان شلیک موشک هدایت راداری. در ادامه این رژیم  چندین  سری دیگر فانتوم نیز  دریافت کرد و در مجموع با دریافت ۲۸۶ فروند اف۴ فانتوم که شامل ۱۲ فروند  فروند  نسخه ار اف ۴ شناسایی نیز میشد بزرگترین مشتری خارجی فانتوم بود. فانتوم در خدمت این رژیم بسیار درخشید(کلا فانتوم همه جا خوش درخشید) و دست کم ۱۰۹ پیروزی هوایی طی جنگ سال ۱۹۷۳ و نبرد های فرسایش قبل ان به دست اورد. اسرائیل در دهه ۱۹۸۰ دست به ارتقا فانتوم های خود با کد کرناس شامل تعویض  رادار و سامانه های الکترونیک زد که این نسخه نیز در نهایت با ورود تعداد بیشتری اف۱۶ در سال ۲۰۰۴ میلادی از خدمت خارج شد. این رژیم به غیر از ارتقاء کورناس روی فانتوم های خود بهسازی های دیگری از جمله تبدیل تعدادی از نسخ های رزمی به نسخه  شناسایی نیز انجام داد که انها نیز از خدمت خارج شده اند. فانتوم اولین جنگنده این رژیم بود که تسلیحات اسرائیلی  استفاده کرد

جنگنده بمب افکن کفیر: بعد از قطع رابطه فرانسه و اسرائیل برای مدتی در پی حمله اسرائیل  به کشورهای عربی در جنگ سال ۱۹۶۷ ، فرانسه میراژ های ۵ سفارشی اسرائیل را تحویل نداد و اسرائیل  دست به ساخت  کیفر زد. کفیر در واقع  با کمک نقشه های فنی به سرقت رفته شده از یک شرکت سوئیسی  درگیر  در برنامه  ساخته شد. کفیر دارای  بدنه میراژ ۵، رادار و الکترونیک اسرائیلی و موتور جی ۷۹ فانتوم بود. این جنگنده  بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۶ در خدمت باقی ماند وبعد به صورت دست دوم به دیگر کشورها فروخته شد

ای ۴ اسکای هاوک:

جنگنده تهاجمی تک موتوره ساخت امریکا که اولین جنگنده امریکایی  در خدمت     اسرائیل نیز بود. اولین بار  ۴۸ فروند اسکای هاوک بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۸ تحویل این رژیم شد که در جنگ سال ۱۹۶۷ نیز استفاده شد .اسرائیل از این پرنده بسیار راض بود  زیرا پرنده با برد بالا و توان حمل مهمات مناسب  بود و و طی چند سری ۳۰۱ فروند دیگر اسکای هاوک سفارش داد که در مجموع ۳۴۹ فروند اسکای هاوک  تحویل گرفت که بزرگترین مشتری اسکای هاوک بود. نسخه  رزمی اسکای هاوک در میانه دهه ۱۹۹۰ از خدمت خارج شد و همکنون حدود ۳۵  فروند نسخه اموزشی دو سرنشینه تی ای ۴ اسکای هاوک در نقش  جت اموزی در خدمت این رژیم است.  تی ای ۴ جنگنده فوق العاده  ،ساده  و چالاکی است و در نقش اموزشی  خود تا یک دهه قبل در خدمت نیروی دریایی امریکا بود بیاد  گفت در واقع همان شهرت تی ۳۸ تالون را دارد. جالب اینکه خلبانان صهیونیسمی با اسکای هاوک دو پیروی هوایی نیز به دست  اوردند که یکی با شلیک راکت ۷۰ م م هوا به زمین  بود. این رژیم از سال ۲۰۱۲ به دنبال جایگزینی برای این جت اموزشی رزمی بود که در نهایت به سراغ ایتالیا و جت اموزشی ام ۳۴۶ رفت که به حق جایگزین مناسبی برای تی ای ۴ است

برای خواندن مقاله ای در مورد تاریخ پیروزی هوایی هوایی اینجا را کلیک کنید

کفیر

کفیر

فانتوم مسلح به موشک پایتون3

فانتوم مسلح به موشک پایتون۳

29909693

11030170_1047316938618022_2030709634521615246_o

تصویری دیگر از تاریخچه نیروی هوایی اسرائیل … صف اول..اف۱۵، اف۴ و ار اف ۴ (یکی از اف ۴ ها غلاف شناسایی دارد) صف دوم:کفیر صف سوم: Vautour صف چهارم :اورگان صف پنجم میتئور  نکته جالب این است که صف پنجم  انگلیسی است که مربوط به اوائل دهه ۱۹۵۰ است، صف چهارم و سوم فرانسوی است که مربوط به اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوائل دهه ۱۹۶۰ است و بقیه اسرائیلی امریکایی هستند

11046627_1046686832014366_6083296306401886330_o(1)

موزه هوانوری اسرائیلی ها و صفی از فراری ها به اسرائیل ……گازل سوری، میگ ۲۳ سوری، میگ۲۱ عراقی،هانتر اردنی،میگ۱۷ مصری   ، میگ۱۵ مصری(مربوط به دوران حکومت پادشاهی مصر)، وینوم و ونپیر

تی ای -4 اسکای هاوک

تی ای -۴ اسکای هاوک

 

دارای های کنونی  نیروی هوایی صهیونیسمها

 شکاری  رهگیر اف۱۵ ایگل:

اسرائیل در میانه دهه ۱۹۷۰ طی ازمایشاتی که روی اف۱۴ تامکت و اف۱۵ ایگل انجام داد  به دلیل چالاکی بیشتر اف۱۵، این جنگنده انتخاب کرد(برای اشنایی با این انتخاب به مقاله چرا اسرائیل اف۱۴ را انتخاب نکرد  رجوع کنید)

اولین سری اف۱۵ از نسخه  تک سرنشینه F-15A در سال ۱۹۷۶  وارد  این رژیم شد که شامل  ۴فروند بودند که همگی دست کم یک سال در ارتش امریکا پرواز می کردند و با ارزیابی  از عملکرد انها تا سال ۱۹۷۹ این رژیم ۲۱ فروند ایگل دیگر شامل ۲ فروند نسخه اموزشی رزمی F-15B  تحویل گرفت. در همان سال ۱۹۷۹ یک میگ۲۱ به عنوان اولین قربانی ایگل در جهان توسط اف۱۵ این رژیم سرنگون شد تا اغاز گرد پیروزی  های متعدد ایگل درسرار جهان باشد.  در سال ۱۹۸۲ این رژیم   ۱۵ فروند اف۱۵ سی و دی که شامل  ۶ فروند نسخه دو سرنشینه  اف۱۵ دی می شد  نیز سفارش داد و ۱۱ فروند  دیگر در سال ۱۹۸۶ تحویل شد که شامل  ۲ فروند اف۱۵ دی نیز  می شد . در ادامه  ۱۵ فروند اف۱۵ ای  دست دوم شامل  ۵ فروند نسخه بی در سال ۱۹۹۱ تحویل شد و در سال ۱۹۹۲ ، ۵ فروند اف۱۵ دی دیگر  و همان سال بار دیگر ۱۰فروندF-15A دیگر که اخرین  نسخه شکاری ایگل تحویلی به این رژیم بود . بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ قبل از  درگیر با لبنان اف۱۵ این رژیم  ۱۳ میگ۲۱ و دو میگ۲۵ را سرنگون کردند   ودر جریان جنگ دره بقا اف۱۵ این رژیم  ۴۱ جنگنده سوری شامل ۲۳ میگ۲۱، ۱۷ میگ۲۳ و یک  بالگرد گازل را سرنگون کرد و در همان سال نیز جنگنده های اف۱۶ این رژیم را تا عراق  برای بمب باران هوایی نیروگاه اتمی عراق اسکورت کرد. در یک اکتبر سال ۱۹۸۵ طی عملیات پای جوبین  اف۱۵ اسرائیل طی یک پرواز ۵۰۰۰  کیلومتری رفت و برگشت با کمک سوخت رسانی بوئینگ ۷۰۷ یکی از دوربردترین عملیاتهای جهان را انجام داد. در این عملیات چهار  اف۱۵ دی اسرائیلی با  بمب های اپتیکی  جی بی یو ۱۵ و دو اف۱۵ هر کدام با شش بمب سقوط  ازاد مارک ۸۲  مراکز سازمان ازدی بخش فلسطین را در تونس  را  هدف قرار دادند. این پرواز با رد شدن  از فراز مدیترانه و بخشهای از مصر و لیبی انجام شد

اخرین پیروزی هوایی ثبت شده اف۱۵ اسرائیل به شکار دو میگ۲۳ سوری در سال ۱۹۸۹ بر می گردد. اسرائیل اف۱۵ دی خود را ارتقا داد. این ارتقا شامل  توان حمل بمب های هدایت اپتیکی  و هدایت ماهواره ای  است و برخی از انها توان هدایت پهپاد از کابین عقب را یافتند. همچنین  در همان اوائل دهه ۱۹۸۰ اسرائیل موشک هوا به هوای پایتون ۳ را روی اف۱۵ هماهنگ کرد که برخی شکارها انجام  شده در لبنان با این موشک انجام  شد و در ادامه موشک های پایتون۴ و ۵  روی این جنگنده نصب شد به شکلی که عملا دیگر موشک سایدواندر  بیشتر کاربرد اموزشی دارد .  همکنون اف۱۵ ایگل صهونیستها  مسلح به اسپارو و پایتون در انواع مختلف  هستند و نسخه دو سرنشینه  دی  انها  نیز سلاح های هدایت شونده از جمله  موشک  بومی پوپای و یا دلیله حمل می کنند. اسرائیل در مجموع ۸۵ فروند نسخه شکاری ایگل را تحویل گرفت که بین ۴۲ تا ۵۸ فروند انها در خدمت است و برخی از انها که  در دهه ۱۹۷۰ تحویل شده اند دیگر ذخیره شده اند. در اسرائیل به نسخه شکاری  اف۱۵ ایگل لقب “باز” داده شد

1363554

اف۱۵سی مسلح به پایتون۳ و امرام

1830271

اف۱۵ دی . در تصویر برامدگی پشت سر کابین عقب دیده می شود که یک سیستم بومی برای ارتباط راه دور و همچنین هدایت پهپاد از کابین عقب است

چهار نیم شکار سوری روی دماغه اف15 دی... نیم به معنی شکار احتمالی است

چهار نیم شکار سوری روی دماغه اف۱۵ دی… نیم به معنی شکار احتمالی است

نصب

نصب سه بمب هدایت ماهواره ای روی اف۱۵ سی ایگل. نصب بمب هدایت ماهواره ای روی  نسخه شکار ایگل در این رژیم انجام شد

جنگنده چند منظوره اف۱۶ فالکون( نسخه های AتاD)

اسرائیل نخستین  بار در سال ۱۹۷۸ طی قرار داد ۳۰۰ میلیون دلاری ۷۵ فروند اف۱۶ ای و بی سفارش داد. از شانس خوب اسرائیل در ایران انقلاب شد و اف۱۶ های که برای ایران تولید شدند  به اسرائیل تحویل داده شدند. این مسئله را باید در نظر گرفت که اسرائیل پول اف۱۶ خود را داده بود و نوبت تحویل بعد از ایران بود و با کنسل شدن سفارش ایران ، اف۱۶ تولید به اسرائیل  رسید و این مسئله را هم باز باید در نظر گرفت که تنها ان ۷۵ اف۱۶ تحویلی در سال ۱۹۸۰  ایرانی  بودند که امروزه دیگر از خدمت خارج شده اند(حالا هر جا یک عکس  از اف۱۶ اسرائیلی دید نگید   ای داد اف۱۶ ایرانی)

 در ادامه اسرائیل  درسال ۱۹۸۳  دست  به سفارش ۷۵ فروند دیگر زد که شامل  نسخه ارتقا یافته سی و دی بود که ۲۴ فروند انها نسخه اموزشی رزمی دی بودند، در سال ۱۹۸۸ این رژیم ۶۰ فروند دیگر شامل  ۳۰ فروند اف۱۶ دی سفارش داد که در سال ۱۹۹۲ تحویل این نیرو شد و ۵۰ فروند F-16A شامل  ۱۴ فروند نسخه  دو سرنشینه  اف۱۶ بی نیز در سال ۱۹۹۵ به صورت دست دوم دریافت کرد.

اولین پیروزی هایی اف۱۶ در تاریخ را یک اف۱۶ صهیونیسمها  با شکار یک بالگرد میل ۸ سوری در اوریل سال ۱۹۸۱ به دست اورد.در ژوئن سال ۱۹۸۱ هشت فروند اف۱۶  با اسکورت اف۱۵ های دست به بمب باران نیروی گاه اتمی  عراق زدند و در این عملیات از بمب هدایت لیزری نیز استفاده کردند. در جریان نبرد دره  بقا اف۱۶ اسرائیل فاقد اسپارو تنها با سایدواندر، پایتون۳   و توپ ۲۰ م م  موفق به سرنگونی  ۴۴ جنگنده سوری بدون هیچ تلفاتی شدند و طی دو دهه بعد به تدریج  جایگزین کفیر، میراژ۳، ای ۴ اسکای هاوک و فانتوم اف۴ شدند. صهیونیسمها طی ارتقائاتی در دهه ۱۹۹۰ اف۱۶ های خود را مسلح به موشک امرام و بعد دربی کردند و سلاح های بومی چون موشک پوپای ، بمب لیزری گریفین، دلیله،اسپیش را با اف۱۶ هماهنگ کردند  و در دهه بعد نیز بمب هدایت ماهواره ای روی انها نصب کردند. اف۱۶ اسرائیلی امروزه   به ندرت از تسلیحات غیر بومی بهره می برند.

 صهیونیسمها  در مجموع  ۲۶۰ فروند اف۱۶ از انواعA تا B را دریافت کردند   که همکنون بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ فروند انها عمدتا از انواع سی و دی و بی در خدمت هستند. البته سری اول اف۱۶ تحویلی (که برای ایران ساخته شده بود) امروزه از خدمت خارج به شکل ذخیره نگهداری می شوند . در اسرائیل به اف۱۶ ای و بی لقب  نیتز و به نسخه سی و  دی لقب باراک داده شد

F16A_243IAF-F-16

اف16 در تصویر در موزه قرار دارد .شش و نیم پیروزی هوایی سوری و یک نشان مربوط به حمله هوایی به نیروگاه اتمی عراق روی دماغه ان نقش بسته است

اف۱۶ در تصویر در موزه قرار دارد .شش و نیم پیروزی هوایی سوری و یک نشان مربوط به حمله هوایی به نیروگاه اتمی عراق روی دماغه ان نقش بسته است

جنگنده تهاجمی  F-15I استریک ایگل:

 این نسخه اسرائیلی اف۱۵ ایی استریک ایگل است که در اسرائیل   با نام رام شناخته می شود . این رژیم  نیاز به یک جنگنده دوربرد داشته که بتواند دست کم یک تن سلاح را تا ایران  تنها با یک بار سوختگیری هوایی به پیش ببرد. خوب استریک ایگل چنین توانی را داشت و از این رو نسخه از ان سفارش داده شد. اسرائیل ۲۵ فروند از این نسخه  را طی دو سفارش یکی  شامل  ۲۱ فروند در سال ۱۹۹۴ که در سال ۱۹۹۸ تحویل شد و دیگری شامل  ۴ فروند که در ۱۹۹۸  سفارش داده شد و در سال ۲۰۰۲ میلادی تحویل شد.  رام دارای تجهیزات  بسیاری بومی است. هشدار دهده رادار و فروسرخ، اچ یو دی و نمایشگر ها ، سامانه ناوبری  ویا رایانه   چند  ماموریتی، سامانه شناسایی دوست از دشمن ، کلاه پرواز دش همگی  ساخت اسرائیل مجهز شد. همچنین این نمونه توان حمل تمامی تسلیحات  هواپرتاب اسرائیل  که به انها در ادامه اشاره خواهد شد را دارد.رام مجهز به راداری APG-70I است. بیشترین برد کشف این رادار حدود ۲۵۰ کیلومتر است و از توان کشف و رهگیری اهداف زمینی  و دریایی و همچنین تعقیب پستی بلندی زمین  برخوردار است و همکنون موثر ترین جنگنده نیروی هوایی اسرائیل دست کم در زمینه تهاجمی است  .  اخرین اخبار حاکی از این است که اسرائیل رادار ارایه فازی فعال  ای پی جی ۸۲ وی۱ را برای نصب روی این هواپیما انتخاب کرده است. این رادار توان درگیر با هشت هدف در یک زمان و برد بیش از ۳۰۰ کیلومتری را دارد .این پرنده مجهز به پیشرفته ترین سامانها جنگ الکترونیک جهان است. به صورت کلی صهیونیسمها  در زمینه  جنگ الکترونیک  در جایگاه نخست هستند شاید حتی از امریکا بهتر به شکلی که از سال ۱۹۸۲ تا کنون با وجود ۳۹ بار بمب باران مواضع  مختلف در خاک  سوریه ولی حتی یک بار توسط سامانهای سوری حتی بوک سرنگون نشده اند معمولا تنها بعد از بمب باران هوایی  تازه سوریها متوجه می شوند  که به اختلال شدید روی تجهیزات الکترونیک سوری را بر می گردد(نمونه بارز  ان عملیات باغ میوه در سال ۲۰۱۱ قبل از جنگ داخلی  سوریه است)

f-15i_001_of_1141210536

F-16I سوفا

اسرائیل از اف۱۶ بسیار راضی بود البته تمامی مشتریان  این جنگنده از اف۱۶ راضی بودند غیر این بود بعد از ۴۰ سال همچنان تولید نمی شد  و پرفروشترین جنگنده غربی هم نمی شد

ولی مشکل اسرائیل  برد کمتر اف۱۶  دست کم نسبت  به اف۱۵ استریک ایگل بود. اسرائیل برای حملات هوایی به ایران نیاز به جنگنده دوربرتر از اف۱۶ معمولی بود  و در مرحله اول استریک ایگل یا همان رام را سفارش داد ولی  در همان دوران  لاکهید با  سرمایه گذاری امارات  روی مخازن سوخت تطبیقی برای اف۱۶ ایی و اف اماراتی کار می کرد. نتیجه راضایت بخش بود برد انتقالی اف۱۶ از حدود ۳۷۰۰ به حدود ۴۲۵۰ کیلومتر افزایش یافت . لاکهید پیشنهاد نسخه تهاجمی دو سرنشینه   اف۱۶ را به صهیونیسمها  داد . صهیونیسمها طی یک ارزیابی متوجه شدند نسخه جدید اف۱۶ با مخزن سوخت تطبیقی بردی که انها میخواهند را دارد و از طر فی از اف۱۵ ارزانتر و کم هزینه تر است   اگرچه همچنان برد استریک ایگل بالاتر بود  ولی برایصهیونیسمها کافی بود  از این رو در حالی که در استانه سفارش یک سری دیگر رام بودند برنامه عوض شد و طی دو سری در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱ میلادی یک بار ۵۰ فروند و بار دوم ۵۲ فروند نسخه  جدید اف۱۶ که با نام F-16I سوفا شناخته می شد را سفارش دادند که همگی تا سال ۲۰۰۹ تحویل شدند.

سوفا  دو رگه صهیونیسمی  امریکایی  است و همکنون  بیشتر از هر جنگنده دیگر صهیونیسمها بومی است. نیم از تجهیزات  الکترونیک ان ساخت اسرائیل سات. سامانه جنگ الکترونی، اچ یو ید، نمایشگرهای درون کابین ، سامانه  ناوبری و جی پی اس، هشدار دهنده  رادار و فروسرخ، سامانه هدایت پهپاد از کابین عقب، سامانه ضد جنگ الکترونیک  کلاه پروازی دش با توان هدایت موشک  فروسرخ، نقشه خان خودکار و خط ارتباط داده ان  بومی است. صهیونیسمها حتی خواهان نصب رادار ایی ال ۲۰۳۲ مربوط به پروژه جنگنده لاوی بودند ولی امریکا موافقت نکرد. صهیونیسمها خواهان کد رادار APG-68V9 این  جنگنده  بودند  ولی امریکا مخالفت کرد از این رو انها خواهان نصب رادار خود شدند ولی در نهایت امریکا کوتاه امد.

رادارAPG-68V9 همکنون یکی از بهترین رادار های موجود است. این رادار دارای  بیشترین برد ۲۹۵ کیلومتر است و توان درگیر همزامان  با چهار هدف را دارد. رادار توان کامل هوا به هوا و هوا به زمنی از جمله کشف اهداف  ثابت و متحرک زمین  را دارد و حتی از توان نقشه برداری رادار از سطح زمین SAR با توان کمتر از نیم متر را دارد که برای کسب   استحکامات و پدافند دشمن اهمیت  بسیار دارد. این جنگنده نیز انواع تسلیحات  اسرئیل را حمل میکند  و  همکنون ۹۹ فروند  انها در خدمت است

  این رژیم در مجموع  ۳۶۲ فروند اف۱۶ را دریافت کرد که  ان را بزرگترین کاربر اف۱۶ در جهان  بعد از امریکا کرده است

همکنون بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ فروند اف۱۶ از مدلهای مختلف در خدمت ارتش صهیونیسمی است

israeli-f16i

2636720274_c05837b7e6_o

سوفا و رم

جت اموزشی رزمی ام ۳۴۶

همان طور که گفته شد برای چهار دهه صهیونیسمها  از تی ای ۴  به عنوان جت اموزشی استفاده می کرد.  در سال ۲۰۱۳ این رژیم به ایتالیا ۳۰ فروند جت اموزشی  ام ۳۴۶ سفارش داد. این جت اموزشی مافوق صوت  با قابلیت  سوپر کروز یکی از بهترینها  در نوع خود است که چند فروند ان همکنون تحویل این رژیم  شده است . این پرنده نیز در خدمت صهیونیسمها  به الکترونیک و تسلیحاتی  بومی مجهز خواهد شد  از جمله رادار  ایی ال ۲۰۳۲ ولی  این  پرنده قرار نیست در عملیات رزمی شرکت کند و تنها نقش اموزی دارد . این جنگنده در اسرائیل با نام لاوی شناخته می شود(با جنگنده لاوی ساخت اسرائیل استباه نشود)

M-346-LAVI_2014-11

جنگنده نسل پنجم اف۳۵ لایتینگ

خوب صهیونیسمها نیز مانند تمامی کشورهای دارنده اف۱۶ برای جایگزین اف۱۶ خود به دنبال اف۳۵ رفتند.

صهیونیسمها  برای  نخستین بار طی یک قرار داد ۲۰ میلیون دلاری به برنامه  جنگنده اف۳۵ پیوست. در سال ۲۰۰۶ نیروی  هوایی صهیونیسمی اعلام کرد این کشور خواهان خرید ۱۰۰ فروند F-35A است  با ارزش ۵ میلیارد دلار  دارد.در سال ۲۰۱۰ اسرائیل اعلام کرد که شرکت رافال در حال توسعه نسخه کوچکی از موشک هوا به هوای موشک پایتون و یک بمب هدایت شونده ۲۲۵ کیلوگرمی برای قرار دادن در محفظه اف۳۵ های تحویلی به این رژیم است . همچنین در این سال   باراک وزیر دفاع این رژیم اعلام کرد که این رژیم خواهان این است که تمامی تجهیزات الکترونیکی  به غیر  از رادار  در نسخه  تحویلی به این رژیم توسط خود اسرائیل توسعه یابد و در نهایت موافق  شد تمامی  تجهیزات الکترونیک به غیر از رادار  و اپتیک حرارتی اسرائیلی باشند. اسرائیل در مرحله  اول ۲۰ فروند در مرحله دوم ۲۵ اف۳۵ ای را سفارش داد اف۳۵ سفارشی این رژیم F-35I شناخته می شود

در حال حاظر تنها سفارش اولیه  ۲۰ فروند اسرائیل تائید شده و قرار داد بسته شد  این رژیم تا سال ۲۰۱۷  دسته نسخت  اف۳۵ خود را تحویل خواهد گرفت و برنامه سفارش  نهایی ۳۳ فروند دیگر در دستراس است

اف۳۵ صهیونیسمها  چیزی در  مشابه F-16I هستند. منظور از نظر سطح تجهیزات و تسلیحات بومی انها. این جنگنده جایگزین  نسل نخست اف۱۶ و اف۱۵ خواهند شد و در سال ۲۰۳۰ در کنار رام و سوفا اصلیترین  جنگنده های صهیونیسمها را  تشکیل  میدهند. باید دید در اینده بعد از نخستحویل اف۳۵ به این رژیم ، این جنگنده چه تجهیزاتی خواهد داشت

F-35 IDF AF

دیگر هواگرد ها

صهیونیسمها از پنج   هواپیمای تغییر یافته گلف استریم  ۵۵۰  و ۵۰۰ جهت هشدار زودهنگام  (اواکس) و  همچنین پنج  فروند  دیگر برای شنود و نبرد الکترونیکی بهره میبرند (جهت اشنایی با  این دو هواپیما اینجا را کلیک کنید)

در نقش سوخت رسان این رژیم دارای ۷ فروند کی سی ۷۰۷ یا همان نسخه  سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ است که در نقش ترابری  نیز از انها استفاده می شود   و البته این رژیم  یک فروند نسخه جاسوس الکترونیک ان نیز  در خدمت دارد(برای اشنایی با کی سی ۱۳۵ اینجا را کلیک کنید)

هواپیمای ترابری سی ۱۳۰ اصلیترین  هواپیمای ترابری  این ارتش است . این رژیم از سال ۱۹۷۰  تاکنون ۲۴ فروند سی ۱۳۰ هرکولس از انواع ایی و اچ را دریافت  کرده که شامل  ۲ فروند کی سی ۱۳۰ اچ نسخه سوخت رسان برای سوخت رسانی  به بالگرد های سی استالیون  این  رژیم نیز می باشد(البته در امار چهار فروند کی سی ۱۳۰ هم امده). همچنین این رژیم برای  جایگزین ناوگان سی ۱۳۰ هرکولس   در سال ۲۰۱۰ ، ۳ فروند و در سال ۲۰۱۳ ، ۳ فروند دیگر سوپر هرکولس سفارش داده است .این هواپیماها جایگزین بخشی از ناوگان هرکولس می شوند (برای اشنایی با سی ۱۳۰ هرکولس اینجا را کلیک کنید)

10006943_677924715587357_5494986051193449402_n

سوپر هرکولس

51100

کی سی ۱۳۵ در حال سوختگیری به سوپر استالیون

c130-9-10

نسخه نیرو ویژه هرکولس با راکت کمکی

166729086

کی سی ۱۳۵

ایتات و شاویت

ایتات و شاویت

تسلیحات هوا  پرتاب

موشک سایدواندر:

 این رژیم امروزه دیگر از موشک های فروسرخ امریکایی  استفاده نمیکند  ولی برای مدتها سایندوندر تکه گاه اصلی  نیروی  هوایی این رژیم  بود.اولین بار این رژیم در سال ۱۹۷۰ با تحویل فانتوم  موفق به خرید ۳۳۹ فروند سایدواندر نسخه دی شد.  ۲۰۰۰ تیره در سال ۱۹۷۳ از  همان نسخه دی و ۲۵۰ تیره دیگر در سال بعد تحویل گرفت. ۳۰۰ فروند نسخهJ در سال ۱۹۷۶ برای  ایگل ها  خریداری  شد و ۶۰۰ تیره نسخهL در سال ۱۸۱ خریداری شد که بر روی اف۱۶ ها نصب شد. در نهایت تا سال ۱۹۹۶ این رژیم  ۹۰۰ تیره دیگر نسخه L تحویل گرفت که  بعد از ان نسخه های پیشرفته ام و ایکس را تحویل نگرفت و از نسخه های بومی استفاده کرد

این رژیم در دهه ۱۹۸۰ حدود ۸۸۰ تیره نسخه دی را نیز تحویل گرفت ولی همگی برای سامانه پدافند هوایی چاپارل بود که البته امروزه از خدمت این رژیم  خارج شده است

پایتون۳:  یکی از موشک های  هوا به هوای توسعه یافته در داخل  که در جنگ سال ۱۹۸۲ نیز ۳۵ پیروزی هوایی به دست اورد. همچنان روی اف۱۵ های شکاری نصب می شود

پایتون۴ و ۵ : دو نسخه پیشرفته  و پر طرفدار در بازار جهانی که روی اف۱۶ و اف۱۵ و در اینده روی اف۳۵ سوار می شود. پاینتون۵ دارای  توان درگیر ۳۶۰ درجه است و از کاونده تصویر ساز حرارتی  بهره می برد

موشک هوا به هوای رادار نیم فعال  اسپارو:

نسختین موشک هوا به هوای رادار نیم فعال این رژیم که در سال ۱۹۶۹ با سفارش فانتوم از امریکا رسید. این رژیم ۱۳۳۸  تیره اسپارو نسخه سی را سفارش داد  و سپس ۳۷۶ فروند اسپارو نسخه ایی  در سال ۱۹۷۶ برای ایگل ها  ، ۱۷۰ فروند نسخه اف  درسال ۱۹۸۱ و ۱۵۰ فروند نسخه M در سال ۱۹۸۸ سفارش داد. امروزه تنها نسخه های شکاری  ایگل انهم به شکل محدود از  نسخه M استفاده میکنند

موشک هوا به هوای رادار فعال امرام

 نخستین  موشک هوا به هوای رادار فعال این رژیم که نخستین  سفارش ان به نسخه B با برد ۷۰ کیلومتر به سال ۱۹۹۸ به میزان ۶۴ فروند بر می گردد و سپس طی دو سفارش دیگر این رژیم ۴۲ و ۴۸ تیره دیگر سفارش داد که   سری دوم شامل امرام نسخه  سی با برد ۱۰۵ کیلومتر بود. گفته شده این رژیم در ازمایشاتی در برابر سامانه های جنگ الکترونیک  بومی کارایی خوبی  از امرام ندید  و این کشور به دنبال موشک دربی  رفت.

موشک هوا به هوای رادار فعال دربی: یک موشک هوا به  هوای رادار فعال با برد ۵۰ کیلومتر  توسعه  یافته  درون رژیم که به چند کشور نیز صادر شده است

برای اشنایی با پایتون۳ تا۵ و دربی  اینجا را کلیک کنید

3973

دربی و پایتون۵ بر روی اف۱۶

بمب هدایت لیزری  و اپتیکی سری جی بی یو: اولین بار این رژیم در سال ۱۹۷۵ بمب اپتیکی  دریافت کرد که شامل  صد تیره  بمب جی بی یو ۸ بود، صد تیره بمب اپتیکی جی بی یو ۱۵ در سال ۱۹۸۱ دریافت کرد بعد از ان این کشور  دست کم ۱۵۰۰ کیت هدایت لیزری سری پیویی را از امریکا برای نصب روی بمب های مارک ۸۲ و مارک ۸۴ تحویل گرفت. همچنین این رژیم در سال ۲۰۰۹  از امریکا ۵۰ تیره بمب سنگر  شکن جی بی یو ۲۸ را برای پرتاب از استریک ایگل دریافت  کرده است

بمب های هدایت  ماهواره ای  سری  جیدم : این رژیم تا کنون ۱۰۳۰۰ کیت هدایت  ماهواره ای JDAM برای  نصب روی بمب های سقوط  ازاد مارک ۸۲ و ۸۴ سفارش داده که یکی از بزرگترین سفارش دهندگان  این نوع سلاح هدایت دقیق است

همچنین این رژیم تا سال ۲۰۱۲  بیش از هزار تیره بمب جی بی یو ۳۹ که یک بمب کوچک نفوذ کننده است را  دریافت کرده است

گریفین: یک کیت هدایت لیزری که از دهه ۱۹۹۰ جایگزین کیت امریکای سری پیویی شد اگرچه همچنان  پیویی در خدمت است. گریفین یک کیت هدایت لیزری برای نصب روی انواع بمب ها  سقوط  ازاد برای  تبدیل انها به بمب هدایت لیزری است

پوپای: یک موشک هواپرتاب هدایت اپتیکی  ساخت این رژیم که از فانتوم  و امروز از اف۱۶ و اف۱۵ پرتابی می شود  و دارای برد ۷۸ کیلومتر است

اسپیش :  یک کیت   هوا پرتاب نقطه زدن بدون پیشرانه که میتوان  ان را روی بمب های مارک ۸۲، مارک ۸۳ و مارک ۸۴ نصب کرد و با سوار شدن روی امواج هوا دارای برد ۱۰۰  کیلومتر است. این سلاح هدایت اپتیکی از راه دور است

دلیله: یک موشک دوربرد با دقت یک متر و هدایت ماهواره ای در کنار اپتیک همزمان  با برد ۲۵۰ کیلومتر . این سلاح   از اف۱۶ و اف۱۵ این رژیم پرتاب می شود

800px-ILA_Berlin_2012_PD_035

اسپیشی

1024px-Delilah_missile_side

دلیله

موشک AGM-65 ماوریک:

 نخستین بار  ۴۰۰ تیره ماوریک  طی جنگ اکتبر به  این رژیم از سوی امریکا تحویل داده شد و بعد از ان ۳۵۰ و ۶۰۰ تیره از ان را تا دهه ۱۹۸۰ تحویل گرفت. عدم داشتن تهدید جدی  زرهی و  وجود سلاح های لیزری و ماهواره ای باعث کمتر اهمیت دادن به ماوریک در نیروی هوایی صهیونیسمی بوده است

گابریل: موشک ضد  کشتی توسعه یافته  در این رژیم که در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی وارد خدمت شد. جالب اینکه این رژیم زودتر از امریکا ویا اروپا دست به توسعه موشک ضد کشتی زد. این موشک رادار فعال که بسته به مدل تا ۲۰۰ کیلومتر برد دارد از هواگردها و شناورهای رزمی این رژیم پرتاب می شود

موشک های بالستیک جریکا ۲ و ۳: موشک های بالستیک  اتمی  میان برد و دوربرد برای بازدارندگی  اتمی که از سیلو  پرتاب می شوند. حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ فروند از این موشک در نقش اتمی در خدمت این رژیم است

برای اشنایی با توان بالستیک صهیونیسمها   اینجا را کلیک کنید

این رژیم قبلا موشک ضد رادار استاندارد و شرایک هم در خدمت داشته ولی امروز انها را با موشک های دوربرد دقیق هواپرتاب جایگزین کرده است

پدافند

در  اسرائیل فرمانده ای دفاعی هوایی از نیروی هوایی جدا  است(در ایران نیز چند سالی است این چنین شده ) ولی در اینجا به برخی تجهیزات  این فرمانده ای نیز اشاره میکنم

این رژیم به دلیل تهدید  موشکی و راکتی  حزب الله و  حماس و ایران  از پدافند پیشرفته ای استفاده میکند که شامل  انواع ضد کروز ضد هواپیما و ضد بالستیک می باشد. در سایت جنگاوران در مورد انها مقالات کاملی است و اینجا بسیار سریع به انها شاره می شود

سامانه پدافند هاوک:

رژیم صهیونیسمی  اولین بار در سال۱۹۶۴  اتش  بار هاوک از نسخه A را دریافت  کرد. سری اول شامل  ۶ اتش بار و ۲۸۸ موشک بود.  در ادامه طی سه دهه این رژیم ۱۲۳۶ تیره موشک و ۲۷ اتش بار هر اتش بار شامل  ۳ لانچر را دریفات کرد. اخرین محموله موشک در سال ۱۹۸۷ تحویل این رژیم  شد. اگرچه  این رژیم همچنان این موشک را در خدمت دارد ولی عملا   تعداد محدودی اتش  بار انهم در مناطق در افتاده مستقر است و پاترویت جای انها را گرفته است

استینگر:

استینگر تنها موشک  شانه پرتاب این رژیم است . به صورت کلی به دلیل  وسعت کم خاک این رژیم، صهیونیسمها  می توانند  با سامانه های معمول خود تمامی خاک خود را پوشش دهنده و  نیاز کمی به سامانه های  شانه پرتاب دارند. با وجود این درسال ۱۹۹۳ اولین سری  استینگر شامل  ۳۴۴ تیره وارد این رژیم شد که جایگزین حدود ۱۲۰۰ موشک “رد ای” شد که از دهه ۱۹۷۰ در خدمت داشت

پاتریوت:

 اولین بار این رژیم در سال ۱۹۹۰ در پی اشغال کویت توسط عراق و خطر  احتمالی جنگ  دست  به سفارش  ۲ اتش بار با ۶۴ موشک پاتریوت ۲ را سفارش داد که تا سال ۱۹۹۱ تحویل داده شد  و موفق به شکاری تعدادی  از اسکادها  و العبادس های شلیک از سوی عراق به سرزمین های اشغالی شدند. درسال ۱۹۹۱  این رژیم  باز ۵۷ پاتریوت ۲  و یک اتش  بار سفارش  داد که تاسال ۱۹۹۴ تحویل گرفت. این رژیم تنها نسخه ضد کروز و ضد هواگرد پاتریوت را در خدمت دارد  و نسخه ضد بالستیک  تاکتیک این موشک  یا همان پاترویت  ۳ را در  خدمت ندارد . پاتریوت به غیر از چند مورد انهدام موشک های عراقی در جنگ اول خلیج  فارس ۱  در سال ۲۰۱۴ یک سوخو۲۴ فنسر ارتش سوریه را نیز به زیر کشید

اروا۲:

سامانه ای برای مقابله با حملا موشک های بالستیک (نه راکتی) که در  این رژیم با همکاری لاکهید مارتین طراحی شد  و در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد خدمت شد. در واقع عدم رضایت از ازمایش پاترویت ۳ در امریکا باعث توسعه این نمونه شد. سه نمونه این موشک  توسعه یافته   که دست کم در ازمایشات موفق بوده است

ایرون دام:

 سامانه ای برای شکار راکت های توپخانه ای چون گراد ویا فجر(نه برای انهدام موشک  بالستیک ) توسعه یافته  در اسرائیل.

منجنیق داوود.

یک سامانه پدافند  با برد ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع  عمل ۸۷۵ کیلومتر که برای مقابله با حملات بالستیک تاکتیکی  و هواگرد های جنگی  و موشک  های کروز طراحی شده و به تازگی وارد خدمت شده است . این سامانه قرار است جایگزین هاوک و پاتریوت ۲در این رژیم شود

اسپایدر:

سامانه پدافند ارتفاع کوتاه و متوسط شامل  یک لانچر متحرک با چهار موشک  شامل دو موشک   فروسرخ پایتون ۵ و دو موشک  رادار فعال دربی

امروزه  رژیم صهیونیسمی  تهدید هوایی بزرگی در پیش رو ندارد. تنها دشمنش سوریه بود که می توانست حملات هوایی موثر بر روی خاک اسرائیل انجام دهد که دیگر عملا چیزی از ان باقی نماند حالا ماند که کی و کجا نیروی هوایی سوریه حتی روز ابادش برای نیروی هوایی صهیونیسمی تهدید بود. ایران فاصله زیادی با این  رژیم دارد و نیروی هوایی ما نیز  خود فرسوده است و در حال حاضر به جز حملات محدود پر خطر  نمی تواند  حملات بلند مدت روی سر اسرائیل انجام دهد و اصلا تاکتیک رویاروی احتمالی ما با اسرائیل حملات موشکی است و نه هوایی .  عدم تهدید  هوایی چیز  جدید نیست عملا بعد از صلح این رژیم با مصر  دیگر تهدید بزرگی وجود نداشت زیرا سوریه هم که باقی مانده بود نیروی هوایی نداشت که بتواند حریف نیروی هوایی این رژیم شود از این رو این رژیم بیشتر تمرکز خود را روی حملات تهاجمی و پشتیبانی  گذاشت چیزی که بر ضد نیروی های حماس و حزب الله  و یا درگیر احتمالی به ایران به ان نیاز دارد. در نهایت نیروی هوایی این رژیم از نظر فناوری از همه نیروی هوایی هوایی منطقه سطح بالاتری دارد که یکی از دلایل  ان نیز تکیه بر توان داخلی است برخلاف نیروی هایی هوایی عربی منطقه که وابسته به خرید و کمک غرب هستند (البته ترکیه  نیز همانند  صهیونیسمها   نیروی هوایی مستقلی دارد) و دیگر دلیل ان اموزشی سطح بالا و انتخاب فرماندهان  بر اساس شایستگی  است این  در حالی است که در نیروی هوایی هوایی عرب همیشه فرماندهان و حتی رده  های پایین و حتی خلبانان  بر اساس وفاداری و قبیله  انتخاب می شوند.

گرداوری:عبدالحمید تارخ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۳
ساجد موسی زاده

نظرات  (۱)

سلام . از لحن بی طرفانه و واقعیت گرایانه شما لذت بردم . ممنون 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی